söndag 1 februari 2009

Färska vårrullar från Vietnam

För ett par veckor sedan köpte jag boken Kök i Hanoi : mat från Vietnam , av Annelie Ewers som jag verkligen kan rekommendera! Jag tittade igenom boken och gick sedan iväg till China Market bakom Hötorget. Det var en riktigt kul upplevelse och något jag kommer fortsätta med varannan vecka. Otroligt trevlig personal som erbjuder sig att hjälpa till att hitta det man letar efter, det var inte helt lätt eftersom mycket är skrivet på kinesiska (mycket är dock översatt på engelska på etiketterna). Dessutom packar de allt i påsar vid kassan så man slipper göra det själv - pluspoäng!
Jag köpte allt från rispapper, frysta limeblad, såser, nudlar och färska kryddor mm.


Ingredienser:
10 runda rispapper
10 stora räkor (jag använde stora räkor med skal, 70/90, men tog fler än tio)
2 dl vatten
grönsallad, inte isberg eller kinakål
2 msk risvinäger
1 tsk salt
100 g glasnudlar (jag använde fina/tunna risnudlar istället)
200 g fläskkotlett
4-5 salladslökar
mynta
koriander

Det var lite av en procedur med att blötlägga rispappret men kul att prova något nytt! Ett bra tips som fanns i boken var att ha några stycken tyg som är dubbelt så stora som rispappret och sedan sy en söm i mitten. På så sätt kan man lägga ett papper mellan varje tyg och på båda sidorna om sömmen. Jag blötte handdukarna och sedan drog jag med en blöt hand över pappret och efter ca 10 minuter var de alla klara, jag fyllde dem med ingredienserna på handduken och vek ihop dem innan jag flyttade på dem - annars skrynklar de ihop sig.

Till vårrullarna gjorde jag en dippsås, Nuoc cham:
2 msk finhackad vitlök
1 röd chili
½ dl finhackad morot, kan uteslutas
3 ms risvinäger
3 msk fisksås
2-3 msk socker
1 dl uppkokt vatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar