onsdag 18 februari 2009

Kärleksmums (även kallade Snoddas)

Förra helgen fick jag ett infall att göra Kärleksmums, det är något som jag med flera verkligen tycker om. Tyvärr är det alltför ofta som de ligger och lockar på ett fat på något kafé och ser så goda ut. När man sedan köpt en och börjar äta är det sällan som de smakar som de ser ut... de blir ofta torra och tråkiga. Jag bestämde mig alltså för att göra egna med den perfekta balansen mellan kakan och toppingen!
Jag använde ett recept ur den klassiska boken "Sju sorters kakor". Det jag gjorde var dock att göra 1,5 x kaksmeten och 2 x toppingen - den perfekta kombinationen visade det sig sedan! (recept nedan)

Toppingen


Kakan efter bakning


Klara!


Provsmakning!

Kaksmeten (enkel sats):
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
4½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1½ dl mjölk (anv. gärna röd)

Glasyr (enkel sats):
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3½ dl siktat florsocker

Garnering: kokosflingor

Först smälter man smöret och låter det svalna. under tiden vispar man äggen med sockret pösigt och sedan tillsätter man de torra ingredienserna i detta omväxlande med mjölken och det smälta smöret. Häll sedan smeten i en smord och bröad långpanna, 30x40 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min på 175 grader.

Låt sedan kakan svalna ordentligt. Smält under tiden smöret till glasyren. Tillsätt de andra ingredienserna under omrörning. Bred glasyren på kakan, strö på rikligt med kokos. Skär sedan i fyrkantiga bitar. Så gott!

1 kommentar:

  1. Ska prova i min dumma ugn så får vi se om det blir hembakat till min fikadag på jobbet. Kram från mig! Sara

    SvaraRadera