söndag 29 mars 2009

Vaniljcheesecake

Den här har jag gjort hur många gånger som helst. Lätt att förbereda dagen innan, går att variera med olika toppings och alltid lika uppskattad. Tack vare gelatinet behöver den inte bakas i ugn men ger ungefär samma resultat som "bakade" cheesecakes.

Gjorde trippel sats och smeten fick knappt plats i bunken...

Ner i formarna

Voila! Denna gång med pärontopping
Ingredienser
Botten
2 dl kokos
150g drömmar (kakorna alltså)
50g smör
Mixa i matberedare och tryck ut i form med löstgbar botten, ställ kallt.
Fyllning
3 blad gelatin
1 vaniljstång
1+2 dl grädde
1 dl strösocker
275g philadelphiaost
2 dl matlagningsyoughurt
Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Snitta vaniljstången och lägg den i en kastrull med 1 dl av grädden samt strösockret, koka upp o låt sjuda ca 1 minut. Ta upp vaniljstången, skrapa ur fröna och smält gelatinbladen i den varma grädden. Blanda ost och youghurt, rör till en slät massa. Vispa resterande grädde och vänd ner i ostblandningen, rör sedan i den något avsvalnade vaniljgrädden. Häll fyllningen i formen och kyl i minst 3 timmar.
Topping
Går som sagt utmärkt att variera, jag brukar använda barnmatspuréer som mango eller i detta fall päron. När jag toppar med mango brukar jag även ha på passionsfrukt. Till midsommar är det såklart tunt skivade jordgubbar som gäller....!

2 kommentarer:

  1. Hej, du har glömt att skriva när man ska hälla i sockret! Nära att min kaka blev väldigt osöt! :(
    /Hanna

    SvaraRadera
  2. Sent ska syndaren vakna, nu är det tillagt. Sorry!

    SvaraRadera