söndag 17 maj 2009

Kalasbak

Ja, bättre sent än aldrig, i april firade jag min födelsedag och ville bjuda alla på hembakat och här kommer äntligen recept och bilder. Jag gjorde: klassiska schackrutor, kanelbullar, hallongrottor, Leilas rulltårta, och minipajer med rarbarer och mjuk maräng. Det blev ett vårigt kalas med mycket frukt och bär.




Minipajerna är mycket enkla att göra, du kan ta vilken söt pajdeg du vill, det finns ju en mängd recept på dessa och sedan fylla med vilken frukt eller bär du vill. Du kokar upp frukten med socker och låter stå på svag värme tills det mjuknat. Under tiden förgräddar man pajskalen i ca 5-10 min. Fyll sedan på med kompotten och gör en mjuk maräng. Toppa pajerna med marängen. Sedan gräddar man dem i ugnen i ca 15 min på 175 grader. Man måste vakta lite eftersom maräng lätt bränns vid.

Hallongrottorna har jag redan bakat och de finns under tidigare inlägg. Rulltårtan är Leilas recept och jag har länkat till det ovan i texten. Jag måste säga att den är supergod! Man kan välja vad man vill även här att fylla med. Den enda kommentaren jag har till receptet är det rivna apelsinskalet. Det är en traditionell ingrediens i rulltårta och sockerkakor att ha rivet apelsin- och citronskal, jag tycker dock ibland att det tar över i smaken så tänk på det om du inte är så förtjust i den smaken.

Schackrutorna använder jag recept på från den klassiska boken Sju sorters kakor.

Ingredienser:
4½ dl vetemjöl, 1 dl socker och 200 gr smör.

Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker och 2 msk kakao.

Man börjar med att blanda ihop ingredienserna ovan, sedan delar man degen i två delar och blandar den ena med vaniljsockret och den andra med kakao. Rulla sedan degen i 4 jämna längder. Lägg en ljus bredvid en mörk och lagret ovan tvärtom så att profilen bildar en schackruta lägg i plastfolie och lägg in i frysen i max 10 min tills den blivit kall och går att skära i. Skär sedan 3-4 mm tjocka skivor och lägg på bakplåtspapper på en. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 min.

1 kommentar:

  1. Åh! Små rabarberpajerna ser jättegoda ut, ska jag försöka ge mig på:)

    SvaraRadera